By Margarete Nudels kundrecensioner – Strategi för produktutveckling eller social marknadsföring?

Margarete Nudel, grundare till smyckes-, klädes- och accessoarbutiken bymargaretenudel.se, gjorde nyligen något intressant. Hon lottade ut möjligheten till fyra av hennes kunder att ta emot prototyper av en ny produkt, för att sedan recensera och ge feedback på dem inför vidare utveckling. Jag är rätt nyfiken på vad tanken är bakom det här, och framförallt vilka resultat det kommer att uppnå.

Att blanda in sina kunder i sin produktutveckling är inte någonting nytt; det är snarare något som i allt större utsträckning blir en nödvändighet om man vill sticka ut i en allt mer överbefolkad och konkurrensutsatt marknad. Tankesättet har redan infiltrerat alla typer av branscher, allt från mjukvaruutveckling till tung fordonstillverkning, som målas upp i den här artikeln från Volvo Truck Company.

Och det här är en metod som kan vara oerhört effektiv just för att skapa lojalitet mervärde hos sina kunder, även om de i verkligheten inte har någon påverkan på slutprodukten. Under de senaste åren har forskare upptäckt någonting som kallas The IKEA-Effect.

som går ut på att människor värderar sina möbler högre om de har byggt (eller snarare, monterat) dem själva. Att ge sina kunder en del i utvecklingsprocessen kan alltså skapa en känsla av tillhörighet och ägande av produkten som kan göra kunden immun mot påverkan från konkurrenters färdiga lösningar.

Däremot är jag inte säker på att omfattningen i Margarete Nudels satsning är tillräcklig för att framkalla den här effekten. De fyra personer som valdes ut i lottningen tycker garanterat att det är väldigt spännande, och deras uppfattning av företaget kommer med all sannolikhet att stärkas. Men hur uppfattas det av resten av hennes kunder? Det är ju så klart möjligt att den här typen av kampanj kan ge företaget en god image, men att möjligheten att påverka begränsas till ett lotteri kan kanske rent av innebär att den blir direkt avfärdad.

Det får mig att undra om det inte egentligen mer handlar om en marknadsföringskampanj. Alltså att påverkansmöjligheten utnyttjas för att skapa viral spridning via sociala medier. Spridning som i sin tur driver trafik till bloggen och butiken, eller kanske leder till fler prenumerationer på sociala medieflöden och nyhetsbrev av kunder som hoppas få gratis produkter.

Oavsett vad den bakomliggande tanken är så vet jag inte helt säkert att det hanterats korrekt för att nå bästa möjliga resultat. Vinnarna har enbart annonserats på bloggen och i en post på facebook (som fullkomligt drunknar i ett 10 till 20-tal poster per dag, och därför blir väldigt svår att lägga märke till). På själva butiken saknas det dessutom både flöden från sociala medier och bloggen, och de har inte heller någon dedikerad nyhetssida där den här typen av nyheter skulle kunna visas upp. Det är en missad möjlighet att stärka sitt varumärke som ett företag som bryr sig om och lyssnar på sina kunder. Det här är ju trots allt ändå en högst relevant nyhet även för slentrianmässiga internetshoppare som av någon anledning hamnar på sidan.

Hur som helst ska det bli intressant att se hur utvecklingen fortsätter, och om Margarete Nudel fortsätter med liknande projekt.

För att inspireras eller vara med och utveckla nästa produkt kan man följa Margarete;